
De lente in Florida betekent meestal een paar dingen. Minder boten en meer winderige dagen. Ja, net over de tijd dat de toeristen de stad uit beginnen te briesen, beginnen de winderige omstandigheden onze boten wat meer rond te blazen. Dat geeft ons de perfecte gelegenheid om enkele geweldige tips voor het omgaan met boten door te geven … want als u uw vaartuig kunt besturen in de winderige omstandigheden, worden mooiere weerdagen zoveel gemakkelijker en aangenamer.
Hoe de wind ook waait. Aanleggen met de wind kan relatief eenvoudig zijn, omdat u uw nadering van het dok kunt vertragen door het vermogen van uw motor om te keren, hoofd naar binnen te buigen, af te binden en dan die lijn te gebruiken als hefboom om naar binnen te draaien. Aanleggen wanneer de wind van het dok waait is een beetje lastiger, omdat je uiteindelijk moet vertragen en de boot breed in de wind moet zetten. De bewegende wind zal je dan wegblazen van het dok en meer dan waarschijnlijk de boot draaien. Uw mogelijkheden om dit tegen te gaan worden klein, vooral zonder de voordelen van dubbele motoren, boegschroeven of een vriend op het dok.
Bij uw eerste benadering bent u bijna 90 graden ten opzichte van het dok. Dit minimaliseert de draaiende effecten van de wind. De manoeuvre vereist dat u kort maar doelgericht stuur en gas gebruikt.
Gebruik het momentum van de boot in uw voordeel. Zie dit als het ‘gooien’ van uw boot naar het dok en het in een slip gooien om het in de slip te krijgen. Om de ‘worp’ uit te voeren, moet u eerst richting het dok gaan en vervolgens bij het naderen het gaspedaal een berekende krachtstoot geven terwijl u uw laatste bocht maakt. Als het correct wordt gedaan, zal de boot met deze roterende beweging in zijn slip glijden en op precies de juiste plek tot stilstand komen. Het kan een paar pogingen vergen, maar dit is oké. Haast je niet en laat je niet opjagen door iemand anders.
Lijnen werken … gebruik ze. In de praktijk betekent het combineren van de bovenstaande techniek met behulp van een lijn dat u niet zo veel op momentum hoeft te rekenen om de manoeuvre te volbrengen. Een van de beste manieren om dit te doen is het gebruik van een dubbele veer lijn, of het ene uiteinde bevestigd aan de achtersteven en het andere bij de boeg. Kom gewoon dicht genoeg bij het dok en gooi het midden van de lijn voorbij de klamp zodat je het kunt haken. U kunt het vaartuig vervolgens naar voren of naar achteren verplaatsen om aan beide uiteinden naar binnen te trekken. Eenmaal dichtbij genoeg, klik je het gewoon ergens in het midden af. Zorg ervoor dat u het snel doet, vooral als de wind sterk is.
Kijk en leer. Deze video demonstreert andere technieken en geeft enkele aanvullende tips. Oefening mag nooit worden ondergewaardeerd, en het kijken naar meer ervaren kapiteins kan veel mysterie en intimidatie eruit halen.
creatSource link